خبرگزاری مهر: سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها نسبت به خرید وفروش فرمهای کاغذی ثبت نام یارانه نقدی هشدار داد و گفت: ثبت نام در این مرحله اینترنتی است و فرمهای کاغذی مد نظر ما نیست.
نرگس نجفی با اعلام اینکه 6 درگاه معرفی شده برای ثبت نام متقاضیان یارانه نقدی از جمله پلیس + 10، مراکز کمیته امداد، پیشخوان دولت و سایر مراکز در روز جمعه و ایام تعطیل به صورت شبانه روزی باز و آماده ثبت نام است، گفت: مردم هیچگونه دغدغه و نگرانی از این بابت نداشته باشند.
وی در مورد خرید وفروش کاغذ فرم های ثبت نام یارانه گفت: متأسفانه این موضوع به ما هم گزارش شده که فرم های کاغذی به قیمت های بالا ممکن است خرید و فروش شود. بر این اساس به مردم توصیه می کنم که با توجه به اینکه ثبت نام در این مرحله صرفاً اینترنتی است و اگر بعضی ها فرم کاغذی به فروش می رسانند، فرم های کاغذی مد نظر ما نیست.
مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها ادامه داد: افراد در مهلت مقرر ثبت نام کنند و مردم از اینکه کافی نت مربوطه اطلاعات را به صورت نهایی ثبت کرده باشد، اطمینان حاصل نمایند، درغیر اینصورت مسئولیت بر عهده افراد و کافی نت مربوطه است.
وی در مورد هزینه های مردم شامل اقساط و بدهی ها در فرم های ثبت نام عنوان کرد: مردم از این بابت که هزینه های آنها مدنظر دولت است، نگران نباشند، در این مرحله از ثبت نام اطلاعات مربوط به درآمد خانوار، دارا بودن ملک مسکونی را دریافت می کنیم اما سایر اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی تجمیع شده در سازمان هدفمندی یارانه ها موجود است و هزینه های خانوار را لحاظ می کنیم.
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها تصرح کرد: 24 پایگاه اطلاعاتی داریم که در دو تا سه سال اخیر از دستگاه های مربوط جمع آوری کردیم و با استفاده از این پایگاه های اطلاعاتی، عملیات راستی آزمایی را روی اطلاعات ثبت شده انجام می دهیم.
وی در مورد ورود اطلاعات اشتباه به سامانه توسط افراد به صورت سهوی گفت: اطلاعاتی که در سایت رفاهی از مردم درخواست شده ساده است و دلیلی برای بروز اشتباه وجود ندارد. اولین اطلاعات کد ملی است که اگر کد ملی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل اشتباه وارد شود پیغام خطا داده می شود و سامانه این کد ملی را نمی پذیرد.
نجفی اضافه کرد: اطلاعات دیگری مانند اینکه ملک مسکونی از خود دارند یا خیر که با علامت زدن ساده است و دوم اینکه در حدود درآمدشان علامت بزنند که کدامیک از سطح درآمدی را دارند. همچنین توصیه می کنیم که مردم تا جایی که ممکن است فرم را با آرامش پر کنند تا اشتباهی رخ ندهد. اما اگر سهواً اشتباهی رخ داد و در این 10 روز فرصتی برای اصلاح نیست اما در مراحل بعدی قابل اصلاح خواهد بود.
وی در مورد زوج های جوانی که می خواهند مستقل ثبت نام کنند، اظهارداشت: در این 10 روز ثبت نام، فضایی برای جداسازی اطلاعات اعضای خانوار از خانوار اصلی نداریم. آن دسته از خانوارهایی که به خاطر تغییرات ناشی از 4 واقعه حیاتی اعم از تولد، ازدواج، فوت و طلاق، اطلاعات خود را تا 22 اسفند در سامانه رفاهی و مرکز آمار از طریق پلیس 10+ درج کردند می توانند در قالب خانوار جدید ثبت نام خود را به عمل آورند.
مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها ادامه داد: اما اگر این اطلاعات تا 22 اسفند در سامانه ها درج نشده باشد اکنون این خانوارها در قالب خانوار قبلی خود همچنان باید ثبت نام کنند. بعد از این 10 روز به آنها فرصت داده می شود که جداسازی اعضای خانوار را انجام دهند.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر این امکان که فردی بخواهد به صورت مستقل ثبت نام کند و در زمره خانواده اصلی نباشد، وجود ندارد، گفت: تنها آن دسته از سرپرستان خانوار می توانند مراجعه کنند که یارانه اسفند سال گذشته و فروردین امسال را با آن عنوان سرپرست دریافت کرده اند یعنی در این مرحله، سرپرست جدید ثبت نام نمی کنیم.
وی با ذکر این مطلب که سامانه به نحوی طراحی شده که با حداقل سواد اینترنتی هم ثبت نام امکانپذیر باشد و اطلاعات پیچیده ای از افراد درخواست نشده است، افزود: شماره ملی، شماره حساب یارانه، درآمد و اینکه ملک مسکونی دارند یا خیر، را بنویسند، اطلاعات خارق العاده ای از مردم نخواستیم که مشکلات خاصی پیش بیاید.
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها خاطرنشان کرد: اما به هر حال در سامانه برای پرسش های متداول که ممکن است پیش بیاید بخشی را در نظر گرفتیم با عنوان «پرسش های متداول» که مردم اگر سؤالی داشتند می توانند به آن قسمت مراجعه و پاسخ پرسش خود را پیدا کنند.
وی افزود: احیاناً اگر هم در آن بخش نتوانستند به پاسخ پرسش خود برسند، استانداری ها در ارتباط مستمر با سازمان هدفمندی یارانه ها هستند و به طور مستمر مشکلاتی که در هر نقطه از کشور برای مردم پیش می آید از طریق سازمان هدفمندی و استانداری های مربوط رفع می شود. فعلاً شماره تلفنی نداریم.
وی در پاسخ به اینمطلب که برخی از افراد که رقم سمت راست شماره ملی آنها صفر بوده است به دلیل مشکلاتی که برای سایت ایجاد شد، در روز اول ثبت نام نتوانستند اقدام کنند، آیا این امر به منزله انصراف است، گفت: وضعیتی که روز اول به وجود آمد به دلیل حجم بالای مراجعه غیرضروری دو ساعت اولیه روز بود و سامانه را با ترافیک بالا مواجه کرد، توصیه ما به مردم این است تا حدی که ممکن است از مراجعه غیرضرور به سامانه خودداری کنند تا فضا برای هموطنانی که موعد ثبت نامشان است، باز باشد.
به گفته نجفی مردم مطمئن باشد که اگر در موعد مقرر نتوانستند ثبت نام کنند روز 30 و 31 فروردین را برای افراد جا مانده در نظر گرفتیم. به هر حال دولت هیچ بنایی بر این ندارد که خانوارهای متقاضی دریافت یارانه، به دلیل محدودیت زمانی و کندی سامانه، از ثبت نام و دریافت یارانه جا بمانند بلکه دولت شرایطی را در نظر می گیرد تا این خانوارها با آرامش کامل ثبت نام کنند.
وی در مورد عدم ثبت کامل اطلاعات افراد گفت: اگر سامانه این پیغام را داده است که ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و کد پیگیری پیامک می شود، مردم مطمئن باشند که ثبت نام نهایی شده است، هر چند پیامک همان لحظه برایشان ارسال نشود.
وی در مورد مشکل پیامک ها هم گفت: مشکل اپراتوری برای ارسال پیامک داشتیم که در دست بررسی است و پیامک کد به زودی برای افراد ارسال می شود. اگر پیام خطا در میانه راه داده می شود، ثبت نام انجام نشده است و افراد باید دوباره در مقاطع زمانی بعدی مراجعه و ثبت نام کنند.